Lövbiff med sting...

Här kommer det utlovade receptet på en supergod middag... Receptet är beräknat till 4 personer.. Håll till godo!

ca 500 g lövbiff
smör till stekning
salt och peppar
1 hackad gul lök
1 dl vatten
3 dl vispgrädde
ca 1/2 köttbuljongtärning
ca 2 msk senap
1 tsk sambal oelek
ev 1 msk vetemjöl

1) Skär köttet i tunna strimlor och bryn dem i smör. Krydda med salt och peppar. Häll över ca 1 dl vatten och flytta över alltsammans i en traktörpanna eller gryta.
2) Fräs löken och lägg den i traktörpannan eller grytan.
3) Tillsätt grädde, buljongtärning, senap och sambal oelek. Låt det koka ihop ca 5 min.
4) Om du vill ha såsen tjockare så rör ut vetemjöl med lite vatten och red av till lämplig konsistens. Jag använder    hellre maizena mjöl (riskerar inte att smaka mjöl och garanterat kluppfritt) Jag brukar inte behöva reda av såsen, den blir krämig ändå pga grädden.
5) Servera med kokt ris eller pressad potatis och en sallad till. (Jag brukar köra ris)


Så gott och så enkelt. Tips: du kan variera köttet också, jag har testat med fläskfile också, precis lika gott, du kan även testa med kycklingfile... det ska jag göra vid nästa tillfälle... Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0